Ett ljust luftigt LCHF-bröd

Det finns tillfällen när man är riktigt sugen på en smörgås eller när man bara måste äta något snabbt. För dessa tillfällen har jag ett gott grovt LCHF-bröd som jag bakar och fryser in i tunna skivor. De senaste veckorna har jag experimenterat i köket för att ta fram ett gott ljust bröd för dessa tillfällen. Efter torsdagens lyckade bak i nya brödformen av silikon kan jag nu dela med mig av receptet.

Till ett normalstort bröd använde jag:

4 dl mandelmjöl
4 msk kruskakli
4 msk sesamfrön
2 msk fiberhusk
2 msk pofiber
1 msk bakpulver
0.5 tsk salt
6 ägg
2 dl vispgrädde
0.75 kokosolja

 

Sätt ugnen på 200 grader. Mixa sesamfrön och kruskakli till mjöl. Blanda alla torra ingredienser. Vispa ägg till skum och blanda med de torra ingredienserna. Värm kokosoljan till rinnande konsistens några sekunder i mikrovågsugnen. Tillsätt kokosolja och vispgrädde. Häll i en brödform. Om du inte har en silikonform klär du formen med bakplåtspapper. Grädda i 40-45 minuter.

Det går också bra att hälla smeten i en ugnform. Minska då tiden i ugnen till 30-35 minuter. Halverar du receptet blir tiden i ugnen istället 20 minuter.

Om Lotta

Matlagning tar upp mycket av min tid och mitt intresse då jag uppskattar god och vällagad mat både till vardags och till fest. Sedan flera år tillbaka äter jag och familjen främst liberal LCHF-mat. Här på bloggen delar jag med mig av hur jag lyckas få matlagningen att gå ihop. Fokus är på LCHF-mat, men jag kommer också att dela med mig av mat till fester och helger, tips som gör matlagningen lite enklare och godare och naturligtvis av massor av recept.
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar