Hamburgare extra allt

Efter en lång dag på landet var vi hungriga när vi kom hem strax efter klockan åtta. Vi stannade som hastigast på ICA och jag köpte finmald nötfärs och en stor tomat. Sen åkte jag hem och gjorde hamburgare till mig och maken med allt man kan önska sig till.

Färsen plattade jag till och stekte i smör med salt och peppar. Jag satte ugnen på 150 grader. Under tiden biffarna stekte rörde jag ihop en snabb hamburgerdressing, skivade tomaten och en halv rödlök. När biffarna var nästan genomstekta täckte jag dem med riven västerbottenost och lät osten smälta över biffarna i ugn i ca 5 minuter. Jag diskade ur stekpannan och stekte några skivor bacon.

Till dressingen (2 portioner) använde jag 2 msk creme fraiche, 2 msk majonnäs, 1 msk tomatpuré, 1 msk dijonsenap, 1 tsk chipotlepasta och lite flingsalt.

 

Burgarna serverade jag i stora salladsblad. Bättre än bröd vilken dag som helst!

Om Lotta

Matlagning tar upp mycket av min tid och mitt intresse då jag uppskattar god och vällagad mat både till vardags och till fest. Sedan flera år tillbaka äter jag och familjen främst liberal LCHF-mat. Här på bloggen delar jag med mig av hur jag lyckas få matlagningen att gå ihop. Fokus är på LCHF-mat, men jag kommer också att dela med mig av mat till fester och helger, tips som gör matlagningen lite enklare och godare och naturligtvis av massor av recept.
Detta inlägg publicerades i middag och märktes , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Hamburgare extra allt

  1. Lena skriver:

    Verkligen en jättegod hamburgare med en lättgjord dressing, nytt med salladsblad istället för bröd. Vi skippade dock baconet, den blev omtyckt av hela familjen.

Lämna en kommentar