Bedstes LCHF-bröd

Förra helgen var vi på besök hos min svärmor. Mina barn kallar henne Bedste – farmor på danska. Hon bjöd på ett gott bröd som jag genast bad om receptet på. Det både ser ut och smakar som ett gott  grovt bröd. Igår testade jag att baka det själv. Det är enkelt att baka och till och med godare än jag kom ihåg.

-Det smakar som ett klassiskt danskt rågbröd, sa den danske maken nöjt.

Till en brödform går det åt:

8 ägg
1 burk (250 gram) keso
2 dl solroskärnor
1.5 dl sesamfrön
4 msk linfrön
6 dl kruskakli
2 msk bakpulver
1 msk brödkryddor
1 tsk salt
0.75 dl kokosfett

Sätt ugnen på 180 grader. Mixa solroskärnor, sesamfrön och linfrön till en mjölblandning. Blanda alla torra ingredienser i en stor skål. Vispa äggen och tillsätt dem, keson och kokosfettet. Blanda till en jämn smet. Smörj brödformen med kokosfett och lägg bakplåtspapper i botten på formen. Häll smeten i formen och forma/tryck till den med en slickepott. Grädda i en timme. Lossa försiktigt med en kniv och ta bort bakplåtspappret. Låt brödet svalna helt, helst över natten, inlindad i en handduk innan du skär det i tunna skivor. Jag skar 34 skivor och frös in i förpackningar om 5-6 skivor.

Jag tillhör inte de som har för vana att räkna kolhydrater, men den här gången har jag gjort ett undantag. Hela brödet innehåller 57 gram kolhydrater. Delat på 34 skivor blir det 1.6 gram kolhydrater per skiva.

Om Lotta

Matlagning tar upp mycket av min tid och mitt intresse då jag uppskattar god och vällagad mat både till vardags och till fest. Sedan flera år tillbaka äter jag och familjen främst liberal LCHF-mat. Här på bloggen delar jag med mig av hur jag lyckas få matlagningen att gå ihop. Fokus är på LCHF-mat, men jag kommer också att dela med mig av mat till fester och helger, tips som gör matlagningen lite enklare och godare och naturligtvis av massor av recept.
Detta inlägg publicerades i bakning och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Bedstes LCHF-bröd

  1. Cecilia skriver:

    Hej!
    Var i ugnen ska detta grova bröd och det ljusa luftiga gräddas?
    Mvh/Cecilia

  2. lycka2017 skriver:

    Hejsan! Vad tror du om att byta ut kokosolja mot smör?
    Har ingen kokosolja hemma?

Lämna en kommentar