Grillpremiär med egen marinad med mycket smak

Jag har varit på besök i Lund i några dagar. Mer om mexikansk frukost och svärmors goda grova bröd enligt LCHF-recept vid ett senare tillfälle. Idag vill jag dela med mig av mitt recept på en snabb och smakrik marinad nu när grillsäsongen har börjat.

Till 800 gram oxfilé använde jag:

0.5 dl kallpressad rapsolja
2 msk tomatpuré
2 pressade vitlöksklyftor
2 tsk kinesisk soja
saften av 1/3 citron
skalet av 1/2 citron
1 tsk chipotlepasta
2 kvistar färsk rosmarin
salt och peppar

 

Plocka kvistarna med rosmarin och hacka fint. Blanda alla ingredienser. Smaka av med salt och peppar. Häll i en plastpåse och tillsätt tjocka skivor av köttet. Knyt en knut och arbeta in marinaden i köttet. Låt ligga i rumstemperatur i minst 30 minuter. Gärna längre. Färdigt att grilla!

I fredags när vi premiärgrillade gjorde jag det enkelt för mig och serverade köttet med coleslaw, chilibearnaise, en blandad sallad och några små tomater.

Om Lotta

Matlagning tar upp mycket av min tid och mitt intresse då jag uppskattar god och vällagad mat både till vardags och till fest. Sedan flera år tillbaka äter jag och familjen främst liberal LCHF-mat. Här på bloggen delar jag med mig av hur jag lyckas få matlagningen att gå ihop. Fokus är på LCHF-mat, men jag kommer också att dela med mig av mat till fester och helger, tips som gör matlagningen lite enklare och godare och naturligtvis av massor av recept.
Detta inlägg publicerades i för hela familjen, fredagsmys, middag och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar