Kokostoppar med smak av saffran

Det är fem veckor kvar till Lucia och affärerna har börjat sälja lussekatter och pepparkakor. Just lussekatter tillhör en av mina laster och när Lucia närmar sig ska jag baka både lussekatter och pepparkakor enligt LCHF-recept. Men innan dess ska jag ha gått ner de två kilona som har smugit sig på de senaste veckorna. Detta gör jag genom att gå på en strikt LCHF-diet på under 20 gram kolhydrater per dag.

Så idag bakade jag kokostoppar med smak av saffran. De är mättande samtidigt som de innehåller väldigt lite kolhydrater – 0.75 gram kolhydrater per kokostopp för att vara mer exakt – och erbjuder ändå en liten försmak av advent.

Till 20 kokostoppar använde jag:
2 ägg
2 msk Stevia strö
0.5 gram saffran
0.5 tsk vaniljpulver
200 gram kokosflingor
50 gram kallpressad kokosolja

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla ingredienser. Forma 20 toppar som du placerar på ett bakplåtspapper på en plåt. Grädda i 10 minuter.

Jag åt två toppar tillsammans med en kopp te medan de fortfarande var ljumna. Smaken var ljuvlig, men topparna var lite torra. Vill du ha dem mindre torra kan du byta ut kokosoljan mot smält smör. Jag tror också att kokostopparna skulle bli ännu bättre om de doppades i riktigt mörk choklad. Tror jag ska testa i morgon.

Om Lotta

Matlagning tar upp mycket av min tid och mitt intresse då jag uppskattar god och vällagad mat både till vardags och till fest. Sedan flera år tillbaka äter jag och familjen främst liberal LCHF-mat. Här på bloggen delar jag med mig av hur jag lyckas få matlagningen att gå ihop. Fokus är på LCHF-mat, men jag kommer också att dela med mig av mat till fester och helger, tips som gör matlagningen lite enklare och godare och naturligtvis av massor av recept.
Detta inlägg publicerades i bakning och märktes , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Kokostoppar med smak av saffran

  1. Anna skriver:

    Hej:)
    Bra tips!
    Jag ska också gå ner några kilo o känns gott att veta att vi kämpar båda två. Jag har gått upp då jag genomgått en operation o kan fortfarande inte börja träna som innan. Vad är viktigast att tänka på nu när jag ska gå ner i vikt med minimal träning?

    • ecejsing skriver:

      Hej och tack!

      Jag har själv en knäskada som hindrar mig från att träna så som jag skulle vilja. Några tips är att minska portionerna något när du inte tränar. Se också upp med de dolda kolhydratkällorna, som t.ex. mejeriprodukter. 2 msk vispgrädde innehåller 1 gram kolhydrater och 1 dl standardmjölk innehåller 5 gram kolhydrater. Skär också ner på nötter och frön om du äter det. Håll lite koll på hur mycket kolhydrater du äter varje dag under ett par veckor. Det är ett bra sätt att upptäcka var du eventuellt får i dig mer kolhydrater än du tror.

      …och lycka till!

      Lotta

  2. Linn47 skriver:

    Hej!
    Har precis fått motivationen tillbaka och är nu jättetaggad! Har ca 16 kg kvar till mitt första delmål och letar febrilt efter bra recept så här innan jul. Dina recept är jättegoda, självklart har jag appen! Men du nämnde lussebullar och pepparkakor. Var kan jag hitta bra recept på det? Vill du dela med dig av dem?
    Tack för en superbra blogg!!! 🙂

    • ecejsing skriver:

      Hej,
      Vad kul att du har fått tillbaka din inspiration och att du gillar mina recept!

      Jag har inga recept på lussekatter och pepparkakor att dela med mig av. Däremot har jag en idé om hur jag ska göra när jag ska baka dem. Mariann Andersson har recept på sin blogg http://mariannslchf.se/lussekatter-lchf/ och http://mariannslchf.se/pepparkakor-lchf/. Jag har dock inte testat dessa. Mariann använder kokosmjöl som bas i många av sina bakverk. Det är bra för att det håller ner mängden kolhydrater och ger en lättarbetad deg, men personligen föredrar jag en mix av kokosmjöl och mandelmjöl. Jag tycker smaken blir bättre helt enkelt. Jag hoppas återkomma med egna recept lagom till Lucia.

      Lotta

  3. Camilla skriver:

    Va är steviaströ?

    • ecejsing skriver:

      Stevia strö är ICA:s egen sockerersättning. Jag brukar rekommendera den på bloggen för att den är prisvärd och relativt enkel att få tag på i hela landet. Stevia strö består av en blandning av erytritol och stevia och ersätter strösocker med samma mängd. Det har ingen blodsockerhöjande effekt och är därför lämplig att använda när du bakar med LCHF.

      Lotta

    • Linda skriver:

      Ica har sitt eget märke dom heter Stevia strö.
      Det innehåller Erytriol och steviaextrakt. 1 dl = 1 dl socker. Inga kolisar! 🙂

  4. Veronica skriver:

    Ska det verkligen inte vara några ägg i?

Lämna en kommentar