Dag 10 av 30

I kväll lagade jag en återkommande vardagsfavorit hos hela familjen. Stekt och ångad laxfilé, rostad broccoli och creme fraiche med pesto. Till barnen serverade jag också pressad potatis. Men medan de alla tre tycker riktigt bra om broccoli när den är rostad så fick såsen tummen ner. De fick därför en snabbt improviserad sås gjord på lika delar gräddfil och citronmajonnäs.

Till 2 vuxna och tre barn (5 portioner) behövs 6 laxfiléer à 140 gram, 750 gram färsk broccoli, olivolja, smör, peppar och salt.

Till 2 portioner sås behövs 1 liten burk creme fraiche och 2 msk pesto.

Börja med att blanda såsen. Ställ den åt sidan. Sätt ugnen på 200 grader. Dela broccolin i små buketter. Lägg dem i en skål och tillsätt 3 msk olivolja och flingsalt. Blanda väl och placera sedan ut buketterna på en plåt med bakplåtspapper. Ställ in dem i ugnen. Buketterna är klara att ätas när de har är gyllenbruna på sidan närmast bakplåtspappret. Det tar ca 20 minuter. Under tiden steker du laxen i rikligt med smör och olivolja. Salta och peppra laxen och stek den på enbart ena sidan. Efter 3-4 minuter stänger du av stekpannan och lägger på ett lock. Låt sedan laxen bli nästan genomstekt i ångan som bildas under locket. Servera med den rostade broccolin och såsen.

Om Lotta

Matlagning tar upp mycket av min tid och mitt intresse då jag uppskattar god och vällagad mat både till vardags och till fest. Sedan flera år tillbaka äter jag och familjen främst liberal LCHF-mat. Här på bloggen delar jag med mig av hur jag lyckas få matlagningen att gå ihop. Fokus är på LCHF-mat, men jag kommer också att dela med mig av mat till fester och helger, tips som gör matlagningen lite enklare och godare och naturligtvis av massor av recept.
Detta inlägg publicerades i för hela familjen, middag och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar