De godaste hallongrottor jag ätit!

Mina barn tycker det är roligt att laga mat och kommer ofta med förslag på vad vi ska äta till middag och följer gärna med och handlar. Regeln är att om man följer med och storhandlar får man bestämma minst två middagar i veckan som kommer. Men ännu roligare än att laga mat är att baka. I fredags morse blev jag väckt av mellantjejen med orden: ”- Mamma, du har lovat att vi ska baka hallongrottor i sommar! Jag tycker vi gör det nu.”

Sagt och gjort. Vi provade oss fram för att hitta ett recept som passade våra smaker. Vi kombinerade mandelmjöl och kokosmjöl. Kokosmjölet sänker kolhydrathalten, ger en naturlig sötma och ger stadga till kakorna. Vi var lite försiktiga med mängden Stevia strö, men generösa med vaniljpulvret.

Till 16 hallongrottor använde vi:

2 dl mandelmjöl
0.5 dl kokosmjöl
0.5 dl Stevia strö (ICA)
1 tsk vaniljpulver
1 tsk bakpulver
75 gram smör
16 frysta hallon

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla torra ingredienser och tillsätt sedan smöret i små fyrkanter. Arbeta ihop degen. Använd gärna matberedare. Tryck ut degen i små formar av silikon och placera ett hallon i varje form. Grädda i 10 minuter, ta ut plåten och låt hallongrottorna svalna i sina formar.

Resultatet blev verkligen lyckat. De här kakorna kommer jag att baka många gånger!

Om Lotta

Matlagning tar upp mycket av min tid och mitt intresse då jag uppskattar god och vällagad mat både till vardags och till fest. Sedan flera år tillbaka äter jag och familjen främst liberal LCHF-mat. Här på bloggen delar jag med mig av hur jag lyckas få matlagningen att gå ihop. Fokus är på LCHF-mat, men jag kommer också att dela med mig av mat till fester och helger, tips som gör matlagningen lite enklare och godare och naturligtvis av massor av recept.
Detta inlägg publicerades i bakning, för hela familjen, mellanmål och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till De godaste hallongrottor jag ätit!

  1. Vilka fina och smarriga! Älskar hallongrttor 🙂

  2. JelenaNelly skriver:

    testade dem idag, men hade i sockerfri sylt istället. dem blev jättegoda, men mina blev jättemörka jämfört med dina…..hur får du dem så släta och ljusa?

Lämna en kommentar