Middag på 5 minuter

Det finns tillfällen när man behöver kunna laga middag på fem minuter. Går man som vi gör hemma hos oss på LCHF eller GI är en smörgås eller ens yoghurt och musli inte ett alternativ.

Men det finns riktigt bra alternativ till smörgåsen. Vakumförpackad skivad rökt lax har lång hållbarhet och är bra att ha hemma. Servera den med tärnad avocado och limeaioli. Pressa lite citron över laxen och avocadon. Strö till sist lite flingsalt på avocadon och några drag med pepparkvarnen och det är klart. Hemlagad aioli är att föredra, men även Erik Lallerstedts duger bra när det är ont om tid.

Råkar du ha ett vitt Alsacevin på kylning passar det alldeles utmärkt till.

Det enklaste sättet att tärna en avocado är att halvera den med en vass kniv, slå kniven i kärnan och vrid till så att den lossnar, skär skåror i avocadoköttet medan det fortfarande är kvar i skalet och sen är det bara att lossa det lite försiktigt med en sked.

Om Lotta

Matlagning tar upp mycket av min tid och mitt intresse då jag uppskattar god och vällagad mat både till vardags och till fest. Sedan flera år tillbaka äter jag och familjen främst liberal LCHF-mat. Här på bloggen delar jag med mig av hur jag lyckas få matlagningen att gå ihop. Fokus är på LCHF-mat, men jag kommer också att dela med mig av mat till fester och helger, tips som gör matlagningen lite enklare och godare och naturligtvis av massor av recept.
Detta inlägg publicerades i middag, Tips och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Middag på 5 minuter

  1. Pingback: Sallad med avokado och halloumi | Yrväderstankar

Lämna en kommentar